Vanliga frågor
På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor. Men om du inte hittar svar på din fråga, kontakta vår kundtjänst: asiakaspalvelu@bio365.fi
PRODUKTION
Vad betyder ekologiskt?
Ekologiskt är en förkortning etablerad på finska för ekologisk odling och
livsmedelsproduktion och det betyder en ekologisk,
miljövänlig och etiskt hög nivå livsmedelsproduktionsmetod. Ekologiskt kombinerar de bästa produktionsmetoderna ur miljösynpunkt, höga
krav på djurvälfärd och konsumenternas önskemål om högkvalitativa och naturliga produkter.
Ekologiska termer definieras i EU:s ekologiska förordning och varje ekologisk gård, ekologiskt livsmedelstillverkande företag, importör och betydande ekologisk bulkförsäljning som bedriver handel granskas årligen.
Är alla dina produkter ekologiska?
Som regel. Vissa kosttillskott och superfoods är sådana som inte kan få den ekologiska märkningen på grund av råvarornas naturliga tillväxtmiljöer. Även då är produkterna dock så naturliga som möjligt.
Den ekologiska produktionen övervakas noga både i världen och här i Finland. Vi har aktuella certifikat för alla produkter som säljs i vår webbutik.
Var kommer dina produkter ifrån?
Våra produkter kommer från leverantörer och tillverkare i EU-länder. Alla ekologiska produkter har EU-certifiering för ekologisk produktion.
Kan man lita på importerat ekologiskt?
Ja, både inhemskt och utländskt ekologiskt kan lita på. Ekologiskt är strikt kontrollerat i alla EU:s medlemsländer. Olika EU-länder har sin egen praxis för hur kontrollen är organiserad, men reglerna är desamma.
I Finland är alla ekologiska bönder som använder den officiella ekologiska märkningen, tillverkare av ekologiska produkter, importörer av ekologiska produkter och dagligvaror. butiker som bedriver betydande
bulkförsäljning av ekologiska produkter är föremål för ekologisk kontroll och har därmed förbundit sig att följa EU:s gemensamma ekologiska regelverk.
De verksamhetsutövare som ingår i ekologisk kontroll inspekteras minst en gång per år.
Bevakningsbesöken säkerställer att ekologiska bestämmelser har följts. Endast operatörer som klarat kontrollen kan sälja sina produkter som ekologiska och använda ekologisk märkning.
Ekologiska produkter som importeras från länder utanför EU måste också uppfylla samma krav som produkter producerade i EU.
Vilka tillsatser är tillåtna i ekologiskt?
Se mer information på Livsmedelsverkets hemsida: Livsmedelsverkets officiella förteckning
Konstgjorda tillsatser får inte användas i ekologiska livsmedel sötningsmedel som
aspartam eller acesulfam K och inga konstgjorda färgämnen.
Hur sötas ekologiska produkter?
Sötman i ekologisk mat kommer från riktiga ingredienser
som frukt, ekologiskt socker, honung eller till exempel agavesirap.
Ekologiska produkter innehåller inga konstgjorda sötningsmedel alls. Ekologiska livsmedel får inte använda konstgjorda sötningsmedel, som
aspartam eller acesulfam K eller konstgjorda färgämnen.
Kan ekologiska produkter ha E-koder?
Olika tillsatser kan läggas till alla livsmedel för konservering,
önskad struktur, smak eller utseende. Det är dock viktigt att notera att listan över tillsatser som är tillåtna i ekologiska livsmedel är kort – endast cirka 10 % av tillsatserna som är tillåtna i konventionella livsmedel är tillåtna i ekologiska livsmedel.
Konstgjorda sötningsmedel som t.ex.
aspartam eller acesulfam K får inte användas i ekologiska livsmedel: och inga konstgjorda färgämnen.
De flesta av de cirka 50 tillsatser som tillåts vid produktion av ekologiska livsmedel är naturliga. Antalet tillåtna tillsatser i ekologiska livsmedel är för övrigt
begränsat till endast väsentliga ämnen och till exempel är endast naturliga smakämnen tillåtna. Användningen av många tillåtna tillsatser är mycket begränsad, såsom användning till exempel endast i svålen på en viss typ av ost.
Kan produkterna användas om bäst-före-datumet har passerat?
Bäst före-etiketten betyder produktens
minsta hållbarhetstid. Bäst-före-etiketten används inte på lättfördärvliga produkter, och torra produkter som till exempel flingor
och gröt förblir ätbara även månader efter att bäst-före-datumet har passerat om de konserveras på rätt sätt.< /p>
Produktens användbarhet kan bedömas sensoriskt efter att bäst före-datumet har gått ut.
Vi säljer inte produkter med utgångsdatum. Denna etikett är vanligtvis på lättfördärvliga produkter av animaliskt ursprung.
Beställning och leverans
När är min beställning tillgänglig för avhämtning?
Vår leveranstid är 1-3 arbetsdagar. Vi behandlar beställningar enligt först till kvarn-principen, vanligtvis inom en arbetsdag. Beställningar som tas emot senast kl. 14.00 på vardagar kommer att behandlas av Posti under samma dag.
Hur mycket kostar porto?
Du kan se leveranskostnaderna för din beställning i kassan innan du accepterar beställningen.
Leverans till Finland:
- Posti Parketautomatti eller hämtning från valfri paketautomat 3,90 € inkl moms 24 % och beställningar över 80 € utan kostnad. li>
- Priset för hemleverans är 9,90 €.
Leveranser till andra länder:
Baltiska (Estland, Lettland, Litauen)
- Standardleverans 4,90 €
- Gratis frakt för beställningar över 100 €
Sverige
- < li>Standardleverans 5,90 €
- Gratis frakt för beställningar över 100 €
Nederländerna, Tyskland, Belgien, Danmark
- Standardleverans 8,90 €
- Gratis frakt för beställningar över €120
Kan jag välja hemleverans?
Ja det kan du. Vi har lagt till hemleverans till vårt leveransutbud. Du kan välja det som leveranssätt för ett fast pris på 9,90 €. Observera att hemleverans endast gäller för beställningar till Finland.
Var levereras produkterna?
Vi levererar produkterna direkt från vårt eget lager i Tammerfors.
Levererar ni produkter till andra länder?
Ja! Du kan för närvarande beställa från vår webbutik även till Tyskland, Sverige, de baltiska länderna (Estland, Lettland, Litauen), Nederländerna, Belgien och Danmark.
Kundservice
Hur kan jag nå dig?
Det bästa sättet att nå oss är via e-post asiakaspalvelu@bio365.fi
Jag är en influencer. Kan vi samarbeta?
Absolut! Vi tar gärna emot idéer och förslag. Om du vill kan du registrera dig för ett affiliateprogram hos vår partner Daisycon. Läs mer här. stark>
Jag skulle vilja sälja dina produkter i min egen butik. Kommer det att lyckas?
Vi är importör av flera varumärken vi representerar. Om du är intresserad av att sälja högkvalitativa friskvårdsprodukter eller delikatesser i din egen fysiska eller onlinebutik, vänligen kontakta oss.